Trochę historii:
Ochotnicza Straż Pożarna w Skokach powstała w 1911 roku. Dokładnie w dniu 16 listopada 1911 roku utworzył się pierwszy Zarząd Ochotniczej Straży Pożarnej. Pierwszym prezesem oraz naczelnikiem w historii OSP Skoki został wtedy Bronisław Czerwiński, a na jego zastępcę został wybrany Brunon Klewenhagen. Na początku działalności Ochotniczej Straży Pożarnej w Skokach ich remiza mieściła się na Placu Strażackim, jednak w 1954 roku przeniesiono strażaków do budynku byłej kuźni przy ulicy Parkowej. W 1966 roku ostatecznie dokończono budowę nowej remizy przy ul. Parkowej, która 10 lat wcześniej została rozebrana ze względu na zbyt ciasne pomieszczenia. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Wągrowcu w latach 80. przekazała Ochotniczej Straży Pożarnej w Skokach samochód Star 25. Komenda Powiatowa PSP w Obornikach również przekazała druhom swoje pojazdy był to Jelcz 04 oraz Żuk. W 1995 roku jednostka ze Skoków została włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego.
Nie tylko sprzęt, ale i ludzie:
Obecnie OSP dysponuje trzema samochodami ratowniczo – gaśniczymi oraz jednym operacyjnym, a w skład osobowy wchodzi aż 85 osób. Tylu druhów tworzy Skocką brać strażacką. Wśród nich są również członkowie Orkiestry Dętej, która po 50 latach przerwy została reaktywowana w 2015 roku. Do akcji ratowniczo – gaśniczych na ten moment przygotowanych jest 29 ochotników, którzy nieustannie szkolą się, aby pomagać mieszkańcom Gminy Skoki i nie tylko.
Wyposażenie:
Sesja zdjęciowa, którą wykonaliśmy razem z druhami miała na celu prezentację wyposażenia samochodów ratowniczo – gaśniczych oraz samych pojazdów. Do zdjęć zapozowali również strażacy, którzy zebrali się w tym dniu w remizie.
Od największego do najmniejszego:
GCBA 5/32 Ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy na podwoziu MAN-a zabudowany przez firmę STOLARCZYK. Został wyprodukowany w 2010 roku. Posiada napęd uterenowiony oraz działko wodno-pianowe. Samochód jest wyposażony również w system zraszaczy bocznych. MAN posiada zbiornik na wodę o pojemności 5000 litrów oraz 500 litrów środka pianotwórczego. Sprzęt, jaki znajduję się na tym samochodzie to m.in. Sanie wodno – lodowe, aparaty ochrony dróg oddechowych, zestaw armatury wodno – pianowej oraz agregat prądotwórczy.
GBA 2,5/16 Średni samochód ratowniczo – gaśniczy na podwoziu STAR-a zabudowany przez firmę STOLARCZYK. Rok produkcji 2001. STAR jest to auto z napędem miejskim. Posiada zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów oraz 250 litrów środka pianotwórczego. Na wyposażeniu pojazdu znajduję się m.in. zestaw ratownictwa technicznego, narzędzie kombi Hol matro wraz z pompą, pompa zanurzeniowa, aparaty ochrony dróg oddechowych, czujnik wielogazowy, zestaw kominowy, drabinę przystawną, agregat prądotwórczy oraz kamerę termowizyjną.
GLB-Rt lekki samochód do ratownictwa technicznego. Wyprodukowany w 2017 roku. Zabudowany przez firmę IUVO CARS. Pojazd wyposażony jest w zestaw hydrauliczny LUKAS z rozpieraczem ramieniowym, nożycami oraz rozpieraczami kolumnowymi. Posiada również zestaw oświetleniowy, czujnik wielogazowy, pilarki do drewna, pilarkę ratowniczą, przecinarkę do cięcia betonu i stali oraz defibrylator AED.
Każdy z wyżej wymienionych samochodów wyposażony jest również w zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1.
Prezentacja Ochotniczej Straży Pożarnej w Skokach nie byłaby możliwa, gdyby nie druhowie, którzy poświęcili swój wolny czas abyśmy mogli wykonać sesję zdjęciową. Podziękowania dla: Ilony Błażyńskiej, Romana Drewsa, Patryka Drewsa oraz Karola Nowaka za przygotowanie oraz zaprezentowanie sprzętu. Szczególne podziękowania dla prezesa OSP Skoki Piotra Kaczmarka za pomoc w organizacji.
Opracowanie oraz zdjęcia: Patryk Wojtasiak – Służby W Obiektywie Fotografia Ratownicza